close
Početna > Za medije > Novosti

Novosti

16. ožujka – Svjetski dan spavanja

Svjetski dan spavanja obilježava se svake godine 16. ožujka diljem svijeta, čime se želi podići svjesnost o važnosti kvalitetnog spavanja i o problemima zbog poremećaja spavanja. 

Ovogodišnji je slogan Svjetskoga dana spavanja: "Pridružite se svijetu spavanja, sačuvajte ritam kako biste uživali u životu” (engl. Join the Sleep World, Preserve Your Rhythms to Enjoy Life); njime se želi naglasiti važnost cirkadijalnih ritmova u zdravom snu, a slogan je nadahnut nedavnom Nobelovom nagradom za doprinose u fiziologiji i medicini dodijeljenom trojici znanstvenika (Jeffrey Hall, Michael Rosbash, Michael Young) koji su svoj rad posvetili cirkadijalnim ritmovima

Cirkadijalni ritmovi odnose se na cikličke događaje unutar tijela:

  • ritam hormonalnog izlučivanja,
  • promjena tjelesne temperature,
  • izmjena stanja budnosti i spavanja.

Biološki satovi unutar tijela proizvode cirkadijalne ritmove, ali nije zanemariv ni utjecaj vanjskih čimbenika (kao što je sunčeva svjetlost) na njih.

Potvrđeno je da očuvanje redovitih cirkadijalnih ritmova može smanjiti rizik od poremećaja spavanja, poremećaja mentalnog zdravlja i kroničnih zdravstvenih problema poput pretilosti i dijabetesa.

10 zapovijedi zdravoga spavanja kod odraslih (prema preporukama Svjetskog saveza medicine spavanja (WASM)

  1. Uvijek nastojte ići spavati i buditi se u isto vrijeme 
  2. Ako imate naviku odrijemati tijekom dana, neka ne traje dulje od 45 minuta 
  3. Izbjegavajte piti veće količine alkoholnih pića barem četiri sata prije odlaska na spavanje i nemojte pušiti 
  4. Izbjegavajte kofein barem šest sati prije spavanja 
  5. Izbjegavajte masnu, prženu ili slatku hranu barem četiri sata prije odlaska na spavanje; nastojte pojesti lagani obrok prije spavanja
  6. Redovito vježbajte, ali izbjegavajte vježbanje neposredno prije odlaska na spavanje 
  7. Koristite udobnu posteljinu
  8. Neka spavaća soba bude dobro prozračena
  9. Osigurajte da tijekom spavanje nema ometajućih zvukova, a ako je moguće, zatamnite spavaću sobu
  10. Neka krevet bude mjesto za spavanje, a ne ured, radionica ili vježbaonica

Više informacija o Svjetskom danu spavanja dostupno je na poveznici http://worldsleepday.org.  


Medisove E-novosti